Czy detoks oczyszczający działa? Fakty i mity na temat oczyszczania organizmu

  

Detoks organizmu - jak działa?

Detoks organizmu - jak działa?

Nowy rok, nowa ja, to może czas na oczyszczanie?

W tym szczególnym okresie, a więc na początku Nowego Roku, na popularności zyskują diety odchudzające, karnety na siłownię czy detoksy oczyszczające. Wiadomo, jest to dosyć oczywiste, że wiele z nas w swoich postanowieniach noworocznych stawia sobie na celu:

  • Zacząć się więcej ruszać;
  • uprawiać sport regularnie;
  • zacząć się zdrowo odżywiać.
  • a może i zgubić co nieco lub wręcz przeciwnie, popracować nad swoją masą mięśniową.

A sezon na oczyszczanie zaczyna się jeszcze wcześniej, bo już po świętach, kiedy czujemy się przejedzeni i ociężali.

A więc, czy to źle, że stawiamy przed sobą takie cele?

Oczywiście, że nie! Ważny jest jednak wybór, jakiego dokonamy w drodze po zdrowie i szczupłą sylwetkę! A więc, czy detoks oczyszczający, sokowy lub jaglany to dobre rozwiązanie?

Mity na temat oczyszczania organizmu

Detoks pozwala uzupełnić niedobory cennych składników odżywczych np. witamin i składników mineralnych

Jest to mit, ponieważ prawidłowo skomponowana, zróżnicowana dieta dostarcza wszystkich niezbędnych składników odżywczych takich jak witaminy, składniki mineralne, antyoksydanty czy błonnik.

Co więcej, diety oczyszczające czy detoksy z reguły wykluczają wiele grup produktów lub opierają się wyłącznie na warzywach i owocach. W konsekwencji uniemożliwia to dostarczenie wszystkich niezbędnych składników odżywczych i niestety bez odpowiedniej suplementacji nie ma szans, aby dieta podczas detoksu była pełnowartościowa.

Co jeśli jednak nie wiesz czy twoja dieta jest prawidłowo skomponowana i być może obawiasz się, że faktycznie czegoś w niej brakuje?

Aby odpowiedzieć sobie na to pytanie warto skonsultować się z dietetykiem, który uważnie przyjrzy się temu co jesz i wskaże ewentualne błędy. Natomiast tak na szybko możesz swój codzienny jadłospis porównać z zaleceniami Instytut Żywności i Żywienia, który poleca, aby:

  1. Spożywać posiłki regularnie;
  2. warzywa i owoce jeść w jak największych ilościach, pamiętając o prawidłowych proporcjach, czyli warzyw jemy 3 więcej niż owoców;
  3. wybierać produkty zbożowe pełnoziarniste zamiast zbóż oczyszczonych;
  4. regularnie spożywać produkty mleczne;
  5. ograniczać produkty pochodzenia zwierzęcego, zwłaszcza mięso czerwone i tłuszcz;
  6. swoją dietę komponować na podstawie produktów roślinnych, a także ryb, drobiu i jaj;
  7. ograniczać słodycze i inne przekąski, a zastępować je owocami lub orzechami;
  8. ograniczać dosalanie, a używać więcej naturalnych przypraw;
  9. zapomnieć o piciu alkoholu, a pamiętać o piciu wody!

Pamiętaj także, że powyższe zalecenia mają charakter ogólny i być może twój stan zdrowia będzie wymagał indywidualnych modyfikacji.

Detoks jest potrzebny raz na jakiś czas, aby oczyścić organizm z toksyn

Jak twierdząc zwolennicy diet sokowych i detoksów jaglanych raz na jakiś czas warto zrobić sobie detoks, aby oczyścić organizm z toksyn nagromadzonych w organizmie, przejedzenia czy wypitego alkoholu. Jednakże czy jest to konieczne? Czy musimy się głodzić lub pić tylko soki, aby czuć się dobrze?

Jak wskazują eksperci nie! U osób zdrowych, za regularne oczyszczanie organizmu z toksyn, zanieczyszczeń środowiska czy nadmiaru jedzenia i alkoholu odpowiada szereg narządów pośród, których najważniejszą batalię odgrywają płuca, nerki, przewód pokarmowy czy wątroba. I nie ma możliwości, aby (w przypadku zdrowych osób) toksyny gromadziły się w naszym organizmie i zatrwały nas od środka 🙂 (na szczęście!).

Niewątpliwie warto jednak także pamiętać, aby nadmiernie nie forsować tych narządów i np. po okresie świątecznego przejadania się wrócić do normalnych porcji, jeść mniej potraw smażonych, tłustych czy z dużą ilością cukru.

W tym momencie warto także wspomnieć o alkoholu, którego kwestia jest niestety często sprawą problematyczną, a jego ilość powinna być limitowana. O tym, jak pić alkohol chcąc żyć zdrowo i będąc wiecznie na diecie możesz przeczytać tutaj.

Detoks pozwala schudnąć

Jedną z wymienianych zalet detoksu jest także to, że pozwala on zgubić zbędne kilogramy. Warto jednak zdać sobie sprawę, że jest to oczywiste, że jeśli jemy mniej, wypijamy tylko soki lub rezygnujemy z większości produktów spożywczych to trochę „chudniemy”.

Jednakże po kilku dniach takiego detoksu nie tracimy tkanki tłuszczowej, a raczej to, co było w naszych jelitach po okresie objadania, a także wodę zgromadzona wraz z glikogenem w tkance mięśniowej. Także przedłużanie detoksu i diet oczyszczających, aby w końcu spalić tkankę tłuszczową, nie stanowi dobrego rozwiązania, gdyż jak już wspomniano, są to modele żywienia zazwyczaj niedoborowe i mogą doprowadzić do niedoborów żywieniowych.

Czy detoks oczyszczający działa?

Fakty na temat detoksu

Twój organizm nie potrzebuje oczyszczania z toksyn

Po prostu, nie potrzebuje. Uczucie przejedzenia, które często czujemy po świętach jest normalne, jeśli jemy więcej niż zazwyczaj. W tym okresie w wielu przypadkach także częściej jemy potrawy ciężkostrawne, a zdecydowanie mniej się ruszamy. Więc nic w tym dziwnego, że czujemy się ociężali lub przejedzeni.

Chcąc poczuć się lekko:

  • wróć do zwyczajowego trybu życia;
  • jedz mniejsze porcje;
  • postaw na dania mniej kaloryczne, bazujące na świeżych warzywach i owocach;
  • ogranicz alkohol, słodycze i słone przekąski (a może nawet wyeliminuj?).

Tak po prostu – detoks bez wyrzeczeń też działa!

Detoks działa oczyszczająco na twój … portfel

No tak, bo soki z miliona warzyw i owoców, ktoś dla Ciebie musi przygotować, a książkę o detoksie jaglanym ktoś musi napisać. Jednakże, jak zauważyłam po krótkim przeglądzie rynku, jeśli w nazwie coś zawiera hasło „oczyszczający” cena rośnie w górę. Czy w związku z tym warto przepłacać? Moim zdaniem nie.

Polecam do czytania: Kasza jaglana – czy warto ją jeść?

Chcąc zachować zdrowie i szczupłą sylwetkę musisz zadbać o swoją dietę i styl życia każdego dnia

No niestety! Zdrowa i prawidłowo zbilansowana dieta, a także odpowiednio dobrana aktywność fizyczna umożliwi nam zachowanie zdrowia i osiągnięcie wyznaczonego celu np. szczupłej sylwetki, ale tylko jeśli będziemy konsekwentni! Odpowiednio dobrane przepisy i dania pozwolą uniknąć zgagi, uczucia przejedzenia czy poczucia bycia ociężałym. Jednakże jest jedno „ale”. Do zdrowych nawyków i regularnej aktywności należy przyzwyczaić się na tyle mocno, że trzeba je stosować już zawsze. No niestety nie ma innej rady. Tu liczy się wytrwałość!

I oczywiście od czasu do czasu nawet najbardziej kaloryczna pizza z milionem rodzajów serów czy ciasto czekoladowe z lodami, mimo iż całkowicie nie wpisują się w kanon zdrowego stylu życia, nie rujnując twojej diety! Warto jednak wiedzieć, na ile można sobie pozwolić.

I tego Wam życzę w Nowym Roku! Niech zdrowa dieta towarzyszy Wam na co dzień, małe dietetyczne oszustwa od czasu do czasu, a radość z życia, samego siebie i swojej diety już zawsze!

A zatem, nie będąc gołosłowna, ja także po świątecznym i sylwestrowym szaleństwie zastosuję się do sprawdzonych zaleceń i dzisiaj właśnie tak wygląda mój obiad. Solidna porcja warzyw, rozgrzewające naturalne przyprawy, roślinne źródła białka i pełnoziarniste produkty zbożowe, czyli roślinny bowl „oczyszczający”! Oczyszczający w cudzysłowiu, bo jak już wiemy, nie ma czegoś takiego jak oczyszczanie.

Bibliografia

  1. M. Jarosz i wsp. Piramida zdrowego żywienia i aktywności fizycznej dla dorosłych. Instytut Żywności i Żywienia 2016.
  2. Wiktor Szczepaniak. Dieta oczyszczająca z toksyn – czy istnieje? Serwis Zdrowie. Data dostępu 02.01.2020.
  3. K. Wiśniewska i wsp. Dieta oczyszczająca – szkodzi czy pomaga? Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej 2018. Instytut Żywności i Żywienia.
Kategorie: wiedza