Czy polecam jakiś suplement diety?

  

 

Skoro w ostatnim wpisie postraszyłam Cię, jakie zagrożenie niosą za sobą suplementy diety, dzisiaj chciałabym przedstawić Ci produkt, który zgodnie z obecną wiedzą jest całkowicie bezpieczny, a także stanowi surowiec do produkcji suplementów diety. Jego działanie zostało potwierdzone w licznych badaniach naukowych! 🏆🏆🏆

 

Jest to surowiec, który stanowi źródło błonnika pokarmowego, magnezu, potasu, a także ważnego dla sportowców sodu. To co wyróżnia go na tle innych, to wysoka zawartość azotanów (>250 mg/100g świeżej masy).

Czy domyślasz się o czym piszę?

Tak, chodzi mi o buraki!  Ten legalny suplement ma cenny wpływ na twoje zdrowie! Sok z buraków należy do kategorii produktów zwiększających wydajność („performance supplements”). ⛹️‍♀️🏃‍♂️🏃‍♀️⛹️‍♂️ Dzięki temu, że zwiększa ilość tlenku azotu (NO) powstającego endogennie, powoduje:

  • rozszerzenie światła naczyń, dzięki czemu obniża ciśnienie krwi i zwiększa jej przepływ np. do pracujących mięśni -> umożliwia to szybsze dostarczenie składników odżywczych i tlenu, co przekłada się na większą wydolność (nawet o 24% w ćwiczeniach wytrzymałościowych)
  • przyspieszenie okresu regeneracji, ponieważ dzięki szybszemu dostarczaniu składników odżywczych, powoduje mniejszą kumulację mleczanów we krwi i mniejsze zużycie glikogenu mięśniowego
  • poprawę funkcjonowania endotelium, obniżenie sztywności tętnic i zmniejszenie agregacji płytek krwi, dzięki czemu spowalnia proces miażdżycowy w naczyniach i obniża ryzyko chorób układu krążenia,
  • poprawę krążenia mózgowego, dzięki czemu wpływa korzystnie na czas reakcji i powoduje zwiększenie wydolności funkcji wykonawczych

Australijski Instytut Sportu jest organizacją cieszącą się zaufaniem wśród specjalistów. Jako opiniotwórcza instytucja przygotowuje listę suplementów diety, dzieląc je pod względem skuteczności i bezpieczeństwa. Zgodnie z aktualnym raportem „sok z buraka” znajduje się w kategorii „A” (czyli tej „najlepszej”)! Oznacza to, że oficjalnie jest to produkt polecany dla sportowców, a jego korzystne działanie zostało już udowodnione w wystarczającej liczbie badań. Są one polecane do stosowania, aby bezpośrednio zwiększyć wydajność wysiłku. Jego stosowanie powinno być dostosowane indywidualnie przez specjalisty zajmującego się wysiłkiem fizycznym/dietetyką sportową. 👩‍⚕️

 

Jaki produkt wybrać?

Na rynku dostępne są preparaty wyprodukowane na bazie soku z buraka np. tabletki, koncentraty czy sam sok. Czy potrzebujesz koncentratu? Na opakowaniu producent zapewnia Cię, że właśnie jego produkt cechuje się wysoką zawartością azotanów i że to właśnie on pomoże Ci poprawić swoje wyniki w sporcie.

Zgodnie jednak z badaniami spożywanie buraków np. pod postacią koncentratu, nie jest konieczne. Dawki jakie były wykorzystywane w badaniach (i potwierdziły skuteczność soku z buraków) to:

  • 500 ml soku z buraków,
  • 170 / 70ml skoncentrowanego soku z buraków
  • 200g gotowanych buraków (równowartość 300 mg azotanów).

Tak więc niekoniecznie musisz decydować się na (kosztowny) suplement diety. 💵 W zamian za to możesz wybrać same buraki!

Jak należy je spożywać, aby odnieść omawiane korzyści?

Spożywanie buraków lub soku z nich rekomendowane jest codziennie przez tydzień lub na 1 – 2,5h przed treningiem i zawodami. Wyżej wspomniane dawki są rekomendowane wysiłkom trwającym od 4 do 30 minut.

Powodzenia!

Bibliografia dla zainteresowanych dostępna u autorki 🙂 .

 

Kategorie: wiedza