Czy suplementy mogą uczynić Cię lepszą fajterką?

  

autor zdjęcia: Ichigo 121212

Każda z nas zna ten moment, kiedy ćwiczy już naprawdę długo, w każdy trening wkłada coraz więcej energii, a efektów jakby brak. Jak to w ogóle możliwe? 🤔

Faza plateau

Znana jest wszystkim sportowcom, dietetykom, trenerom i osobom będącym na diecie. Jest to szczególny okres, w którym chętniej sięgamy po różne odżywki i suplementy, aby przyspieszyć postępy. Korzystając jednak z suplementów diety warto zweryfikować swoją wiedzę na ten temat. Zanim rozpoczniesz przyjmowanie danego suplementu musisz mieć świadomość, że:

  1. Suplement diety to nie lek, a żywność i należy do tej samej kategorii produktów co np. pieczywo i nabiał.
    1. Tak więc suplementy diety nie leczą i nie zapobiegają chorobom. Nie muszą także spełnić tak rygorystycznych kryteriów jak leki.
  2. W nadmiarze szkodzą -> suplement to skoncentrowane źródło danego składnika np. witamin. Niektóre z nich mogą kumulować się organizmie i stawać się toksyczne. Co więcej, nadmiar danego składnika może maskować objawy choroby lub niedoboru innych składników odżywczych, przez co może stanowić zagrożenie dla zdrowia i życia.
  3. Produkcja suplementów diety jest kontrolowana przez Państwową Inspekcję Sanitarną, nie, jak w przypadku leków, Inspekcję Farmaceutyczną.
    1. Kontrola przez Inspekcję Farmaceutyczną oznacza regularne weryfikowanie, czy dany producent spełnia rygorystyczne wymagania, co do produkcji i jakości leku.

Kontrola przez Państwową Inspekcję Sanitarną w praktyce oznacza, że producent, aby rozpocząć produkcję i sprzedaż suplementów diety, musi tylko zgłosić, że rozpoczyna swoje działania, co oznacza, że:

  • dany suplement nie musi mieć potwierdzonego działania,
  • nie są wymagane dokumenty co do jakości suplementów,
  • rozkład składników może być nierówno cenny, co oznacza, że w jednej tabletce może być więcej danego składnika, a innego mniej; stwarza to ryzyko zarówno niedoborów i jak i przedawkowania danego składnika,
  • rynek suplementów diety jest ogromny i kontrolowane są tylko wybrane jednostki, nie ma mowy o regularnych kontrolach wszystkich podmiotów,

Nawet pomimo (ograniczonych) kontroli zakładów produkcyjnych, wykazuje się liczne nieprawidłowości w suplementach diety, jak np. obecność substancji zakazanych (groźnych dla zdrowia) w suplementach dla sportowców, czy np. martwe szczepy w produktach sprzedawanych jako probiotyki.

  1. Suplementy diety stanowią silnie skoncentrowane źródło składników odżywczych, nie rzadko są to produkty, w stosunku, do których nadal trwają badania. W takiej sytuacji często nie znane są konsekwencje długotrwałego przyjmowania danego produktu.

Zgodnie z zaleceniami WHO pierwszym i najważniejszym źródłem składników odżywczych (wszystkich witamin, składników mineralnych, białka, węglowodanów i tłuszczów) ma być zdrowa i prawidłowo zbilansowana dieta. Kolejne miejsce zajmuje żywność wzbogacana np. napoje roślinne wzbogacane w wapń. Suplementy diety zajmują trzecie miejsce i są polecane do stosowania, tylko gdy dwa poprzednie źródła nie są w stanie zaspokoić twoich potrzeb.

 

Czy postrzegamy suplementy właściwie?

 

Zgodnie z badaniem przeprowadzonym w 2014 roku 27% Polaków uważało, że suplementy diety stanowią uzupełnienie diety, co jest oczywiście zgodne z prawdą. Niestety 41% Polaków uważa, że suplementy diety mają właściwości lecznicze, a jak już dobrze wiesz, w znakomitej większości nie mają żądnego potwierdzonego działania.

Zwróć uwagę na to jak wyglądają reklamy suplementów diety. Lektor w tle wypowiada słowa „Czy ty też jesteś się zmęczony?” A kto nie jest zmęczony?! Hasła takie jak: „większość Polaków”, „przeciętny/każdy rodzic, dziecko, sportowiec…’’ podpowiadają Ci, że problem tyczy się także Ciebie. Bo jak każdego, to dlaczego nie Ciebie? Tymczasem wcale nie jesteś tym statystycznym Polakiem, który cierpi na niedobór magnezu. Każda z nas jest inna. Nie ma uniwersalnej recepty na zestaw suplementów na szczęście i powodzenie dla każdego!

Pamiętaj, że decyzję o rozpoczęciu suplementacji zawsze powinieneś skonsultować z pracownikiem służby zdrowia, np. lekarzem, dietetykiem lub pielęgniarką. Niezbędne jest także przeczytanie ulotki produktu.

Kiedy w szczególności powinieneś uważać podczas przyjmowania suplementów diety?

  • jeśli przyjmujesz jakiekolwiek leki lub inne suplementy 💊💊💊
  • suplementy mogą wchodzić w interakcje zarówno z innymi suplementami, jaki i lekami; jeśli przyjmujesz jakiekolwiek leki najlepiej zrezygnuj ze stosowania suplementów diety lub postaraj się, aby przyjmować je w jak najdłuższym odstępie czasu; wyjątek stanowią sytuacje, gdy suplement został Ci zalecony przez lekarza lub lek jaki przyjmujesz przyczynia się do niedoborów np. kwasu foliowego, wapnia, witaminy B6

 

  • jeśli jesteś w ciąży 🤰🤧
  • przyjmuj tylko te suplementy diety, które zostały Ci zalecone przez twojego lekarza prowadzącego (i dietetyka), uważaj na preparaty multiwitaminowe, które w składzie zawierają witaminę A, a także różne preparaty ziołowe np. w postaci herbat, wiele z nich stanowi zagrożenie dla twojej ciąży

 

  • jeśli masz alergie lub cierpisz z powodu zaburzeń metabolicznych nietolerancji laktozy 🤧
  • wiele leków i suplementów diety zawiera laktozę stosowaną jako wypełniacz, w przypadku osób z nietolerancją laktozy może dojść do nieprzyjemnych objawów ze strony p. pokarmowego. Stosując suplementy diety zawsze zapoznaj się ze składem suplementu. To, że danym produkt został Ci polecony przez farmaceutę, nie oznacza, że jest on dla Ciebie bezpieczny. Osoba pracująca w aptece może nie wiedzieć i jaki jest twój stan zdrowia, czy masz jakieś alergie i nietolerancje, a także jakie przyjmujesz leki.

 

  • u dzieci (zwłaszcza do 6. roku życia) i młodzieży 🧒👧
  • włączenie suplementacji w tej grupie wiekowej może doprowadzić do nieprawidłowego rozwoju młodego organizmu, np. może ograniczyć rozwój układu odpornościowego, który w późniejszych latach nie będzie w stanie sprostać wymaganiom środowiska zewnętrznego

Po przeczytaniu tego artykułu możesz odnieść wrażenie, że suplementy to samo zło, a nie jest do końca prawdą. Suplement diety jako środek spożywczy powinien mieć działanie odżywcze lub inne fizjologiczne, tak więc w pewnych sytuacjach ich stosowanie jest potrzebne.

Kiedy warto rozważyć suplementację 🧐:

  • u kobiet w ciąży z racji zwiększonego zapotrzebowania na wybrane składniki odżywcze
  • u osób starszych, które z racji wieku mają ograniczone zdolności wchłaniania np. witaminy B12
  • u osób wykonujących regularną aktywność fizyczną o wysokiej intensywności, u których zwyczajowa dieta nie jest w stanie zapewnić odpowiedniej podaży składników odżywczych
  • u osób chorych ze względu na występujące zaburzenia metaboliczne lub przyjmowane leki
  • u wszystkich witaminą D w okresie od października do końca marca, a także od kwietnia do końca września, jeśli codziennie nie spędzasz co najmniej 15 minut na słońcu w krótkich spodenkach i bluzce z krótkim rękawem, bez filtrów UV.
Kategorie: wiedza