Dieta dr Dąbrowskiej – czy warto ją stosować?

  

Dieta dr Dąbrowskiej - zasady. efekty, jadłospis

Dieta dr Dąbrowskiej - zasady. efekty, jadłospis

Ostatnimi czasy wśród diet na odchudzanie popularna stała się „dieta dr Dąbrowskiej”. Mimo, iż nie jest to nowość w świecie dietetyki, to obecnie ten model żywienia przeżywa swoją drugą młodość i zyskuje na sławie.

Dieta Dąbrowskiej bywa także nazywana dietą warzywno – owocową. Jej kompozycja, zasady jakich należy przestrzegać, a także efekty nie rzadko budzą szereg wątpliwości wśród ekspertów. Tymczasem od znajomych czy rodziny możemy usłyszeć, że działa! Jak jest więc naprawdę? Czy stwierdzenie „mi pomogło” jest wystarczające?

Jak powstała dieta Ewy Dąbrowskiej?

Statystyki są nieubłagalne. Nawet połowa Europejczyków ma nadmierną masę ciała – nadwagę i otyłość . Jak wskazują lekarze i dietetycy jest to związane ze zwiększonym ryzykiem wielu chorób, w tym także cięższym przebiegiem infekcji wirusem COVID-19.

Podobne obserwacje w swojej prywatnej praktyce lekarskiej miała także Pani dr Ewa Dąbrowska. Jak sama wskazuje, często w gabinecie obserwowała pacjentów, którym powszechnie uznane metody leczenia np. otyłości czy niepłodności nie pomagały. Taka bezradność medycyny tamtych czasów zainspirowała autorkę diety do stworzenia terapii, która opierałaby się na wysokorestrykcyjnej diecie eliminacyjnej.

Na czym polega dieta dr Dąbrowskiej?

Przebieg diety Dąbrowskiej jest następujący:

  1. Przygotowanie do postu.
  2. Post warzywno – owocowy.
  3. Wyjście z postu.
  4. Żywienie pełnowartościowe.

Zasady diety Dąbrowskiej

Dieta warzywno-owocowa charakteryzuje się szeregiem zasad, jakich należy przestrzegać. Wśród nich najważniejszą jest spożywanie wyłącznie warzyw i owoców. Rekomendowane są warzywa i owoce o niskiej zawartości węglowodanów np.: marchew, kapusta, grejpfrut czy kalafior. Podczas tego etapu diety dopuszczalne jest także spożywanie naturalnych przypraw i ziół.

Surowe warzywa stanowią lwią część diety. W mniejszej ilości można także spożywać warzywa krótko gotowane np. zupy, potrawki czy gotowane na parze. W celu urozmaicenia diety dopuszcza się także spożywanie warzyw kiszonych, przygotowywanie soków i stosowanie soli.

Kolejną kluczową zasadą jest całkowita eliminacja wszystkich pozostałych produktów. Zabronione jest spożywanie:

  • produktów zbożowych;
  • nabiału;
  • mięsa;
  • ryb;
  • jaj;
  • orzechów i nasion;
  • tłuszczów spożywczych np. masła i oleju.

Zrezygnować należy także z takich produktów jak kawa czy alkohol.

DIeta warzywno owocowa (menu)

Efekty stosowania diety

Jak wskazuje sama autorka diety, stworzony przez nią model żywienia ma za zadanie pomóc w przypadku wielu schorzeń np. podczas leczenia:

  • otyłości;
  • nadciśnienia tętniczego;
  • cukrzycy;
  • chorób skóry;
  • chorób układu krążenia;
  • chorób autoimmunologicznych;
  • chorób przewodu pokarmowego;

Może by się wydawać, że dieta ta dba o wszystko! Ale okazuje się, że domniemanych zalet jest jeszcze więcej. Dieta ta podobno poprawia naszą odporność, a także sprzyja długowieczności!

Dieta Dąbrowskiej – dozwolone produkty

Wśród dozwolonych produktów znajdują się wyłącznie warzywa takie jak:

WarzywaMarchew, kapusta, kalafior, kalarepka, jarmuż, szpinak, brukselka, rzodkiewka, brokuł, cukinia, cebula, czosnek, sałata, ogórki, buraki, seler, pietruszka, pomidor, papryka, roszponka, rukola, kiełki.
OwoceJabłka, jagody, cytryna.

Dieta Dąbrowskiej - wady i zalety

Dieta dr Dąbrowskiej: przykładowy jadłospis na dzień

Śniadanie: surówka z marchewki i jabłka z sokiem z cytryny; gotowany kalafior; koktajl na wodzie: burak, jagody, pietruszka, grejpfrut (kiełki do podania na górze).

Obiad: zupa krem ze szparagów; surówka z sałaty, rzodkiewki i ogórka z koperkiem; brukselka pieczona z czosnkiem; napar ziołowy do picia lub herbata owocowa.

Kolacja: surówka z pomidora z ogórkiem kiszonym, cebulą i czosnkiem; pieczona cukinia; herbata owocowa.

Co na ten temat skuteczności postu mówią badania?

A no niestety niewiele. To co na ten moment możemy wywnioskować to fakt, że modele żywienia takie jak dieta warzywno – owocowa pozwalają na:

  • krótkotrwały spadek masy ciała;
  • poprawę profilu lipidowego krwi np. obniżenie poziomu cholesterolu LDL.

Mimo, iż każdy z nas chciałby, aby dieta ta faktycznie działała, to niestety nadal brakuje wiarygodnych źródeł naukowych. Nie ma na świecie żadnego towarzystwa, które by rekomendowało ten model żywienia. Wynika to z tego, że niestety, badania na jakich opiera się post warzywno – owocowy bazują na bardzo małej liczbie osób. Są więc niewiarygodne, gdyż nie można szacować, że jeśli coś pomogło 13 osobom, to zadziała także na 13 mln.

Następnie kolejny słaby punkt to krótki czas obserwacji. Większość z badań trwała od 2 do 6 tygodni. Niestety, jak na badania kliniczne jest to bardzo mało. W tak krótkim czasie faktycznie możemy zauważyć pozytywne zmiany np. spadek masy ciała. Co jednak dzieje się dalej?

Kontynuacja obserwacji w przypadku takiej diety jest kluczowa. Bo czynniki takie jak otyłość czy zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi nie szkodzą nam w przeciągu kilku godzin czy dni. To procesy wieloletnie i spadek masy ciała na kilka tygodni nie rozwiązuje problemu.

Czy dieta dr Dąbrowskiej pozwala schudnąć?

Jednym z głównych powodów do stosowania głodówek dr Dąbrowskiej jest chęć redukcji masy ciała. Przekonuje nas to, że wyniki faktycznie są imponujące – nawet kilka kilogramów w tydzień. Takich wyników nie gwarantuje żaden dietetyk postępujący z zasadami zdrowej diety.

Ważne jest, aby zdać sobie sprawę, że tak szybki spadek masy ciała jest oczywisty i konieczny, jeśli nasza dieta oscyluje wokół 600 – 800 kcal. Tyle właśnie dostarcza nam głodówka warzywno – owocowa czy detoksy sokowe.

Niestety spadek masy ciał w takim przypadku w dużym stopniu polega na utracie glikogenu mięśniowego i wątrobowego (zapas łatwo dostępnej energii), wody (wiąże ona glikogen, jeśli tracimy glikogen tracimy także i wodę), a także białka mięśniowego. Dopiero na ostatnim miejscu jest tkanka tłuszczowa.

Co więcej, modyfikacja stylu życia polegająca na:

  • restrykcyjnej diecie;
  • braku lub b. niskiej podaży białka;
  • braku ćwiczeń fizycznych.

Będą nieuchronnie prowadzić do utraty masy ciała i zmniejszenia podstawowej przemiany materii. Podsumowanie zalet i wad diety warzywno – owocowej znajdziesz poniżej:

Zalety dietyWady diety
  • Wysokie spożycie warzyw i owoców;
  • ograniczenie spożycia niezdrowych składników np. nasyconych kwasów tłuszczowych, kwasów tłuszczowych trans;
  • krótki czas przygotowywania posiłków, jeśli przygotowujemy je w domu;
  • spadek masy ciała;
  • poprawa profilu lipidowego krwi.
  • Potencjalne niedobory białka, witamin z grupy B, wapnia, żelaza, cynku, selenu, kwasów tłuszczowych omega – 3 (w tym szczególnie ważnych i cennych EPA i DHA);
  • pogorszenie stanu zdrowia np. osłabienie odporności, pogorszenie stanu kości, osłabienie kondycji włosów, skóry i paznokci (w wyniku niedoborów składników odżywczych wyżej wymienionych);
  • zwiększone ryzyko zaburzeń płodności;
  • zwiększone ryzyko zaburzeń odżywiania;
  • zmniejszenie masy mięśniowej;
  • spadek energii do życia i pogorszenie nastroju;
  • wahania poziomu glukozy;
  • brak możliwości stosowania diety przez dłuższy czas;
  • brak trwałych efektów diety;
  • znaczne utrudnienia w realizacji diety w codziennym życiu np. gdy chcemy zjeść na mieście lub spotkać się ze znajomymi;
  • zwiększone ryzyko efektu jo-jo;
  • przeciwwskazana u wielu osób np. u osób z chorobą Hashimoto.

Jakie są powikłania i efekty uboczne?

Jak wskazują zasady zdrowego żywienia – dieta, nawet odchudzająca, ma za zadanie dostarczyć nam wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Dieta dr Dąbrowskiej taka nie jest. Jej stosowanie może wiązać się z powstaniem niedoborów składników odżywczych, nawet tych powszechnie występujących w warzywach i owocach, ponieważ wysokie spożycie warzyw i owoców wiąże się także z ograniczeniem wchłaniania witamin i składników mineralnych.

Przykładowo w chorobie Hashimoto kluczowa jest podaż składników odżywczych takich jak białko, jod czy selen. Tych składników w diecie nie może być za dużo, ale nie może być ich także za mało. Niedobory któregokolwiek z nich mogą znacznie pogorszyć funkcjonowanie tych chorych, a nawet zmniejszyć efekty leczenia.

Odwołując się także do pozostałych zaleceń ekspertów – dieta odchudzająca powinna nas nauczyć jak się właściwie odżywiać. Dieta dr Dąbrowskiej tego nie robi – jeśli kończąc dietę wracamy do starych nawyków, wrócimy także do masy ciała z przed postu.

I z tym wiąże się kolejny efekt uboczny diety – efekt jo-jo. Jeśli nie nauczymy się właściwie odżywiać, nie zmienimy stylu życia i wrócimy do starych nawyków żywieniowych, możemy być pewni, że także i nasze kilogramy, a także schorzenia do nas wrócą.

Polecam do czytania: Czy dieta bezglutenowa jest zdrowa?

Przeciwwskazania do stosowania diety

Biorąc pod uwagę zebrane powyżej informacje można by stwierdzić, że dieta ta jest przeciwwskazana właściwie wszystkim. Jednakże, jej stosowania powinny unikać zwłaszcza:

  • dzieci;
  • młodzież;
  • osoby starsze;
  • kobiety w ciąży i podczas karmienia piersią.

W tych kluczowych (z punktu widzenia odżywienia organizmu) momentach życia niedobory wybranych składników odżywczych mogą przyczynić się do szczególnie negatywnych konsekwencji dla zdrowia np. zaburzenia budowy kości czy pracy układu nerwowego.

Unikać takich diet powinny także osoby przewlekle chore np. na cukrzycę. Dieta tych osób musi być odpowiednio zbilansowana, niska podaż białka i tłuszczu, a także wysoka podaż cukrów prostych z owoców może prowadzić do natychmiastowego pogorszenia się stanu zdrowia. Także w innych jednostkach chorobowych np. gdy zdiagnozowano nowotwór (pot. rak) tak duże restrykcje żywieniowe mogą doprowadzić do wyniszczenia organizmu i uniemożliwić dalsze leczenie.

Dieta Ewy Dąbrowskiej - dozwolone produkty

Zatem czy warto stosować diety warzywno – owocowe?

Jak wspominałam już w artykule na temat diety ketogenicznej, częstość występowania otyłości, a także schorzeń związanych z naszą dietą (np. cukrzycy czy wybranych typów nowotworów) stale rośnie. Zatem możemy się spodziewać, że co raz częściej będziemy spotkać się z nowymi i „przełomowymi” sposobami na walkę z nadmierną masą ciała.

Jednak, jak wskazują opinie lekarzy i dietetyków nie warto stosować takich rozwiązań jak posty warzywno – owocowe. Również moim zdaniem nie jest to właściwy sposób postępowania. Jak już starałam się wyjaśnić we wpisie na temat detoksów sokowych, nasz organizm nie potrzebuje oczyszczania. Mamy od tego wątrobę, nerki czy płuca. Jeśli obawiamy się o wydolność i skuteczność tych narządów powinniśmy wybrać się do lekarza, zamiast szukać rozwiązań w Internecie. A do podstawowych narzędzi w celu redukcji masy ciała nadal należy prawidłowo zbilansowana, pełnowartościowa i indywidualnie dopasowana dieta.

Bibliografia

  1. Overweight and obesity – BMI statistics. Dane z 2014. Dostęp online.
  2. Worldobesity.org. Coronavirus (COVID-19) & Obesity. Dostęp online 07.05.2020.
  3. Ewadabrowska.pl, dostęp online 07.05.2020.
  4. Dymkowska-Malesa i wsp. Badania wstępne nad wpływem niskoenergetycznej diety warzywno-owocowej na redukcję masy ciała osób po czterdziestym roku życia. Forum Zaburzeń Metabolicznych 2017; 8:2:71–79.
  5. Jarosz i wsp. Monodiety w otyłości – niebezpieczne dla zdrowia. Narodowe Centrum Edukacji Żywieniowej 2018. Instytut Żywności i Żywienia.
  6. Stankiewicz i wsp. Oddziaływanie zwiększonej aktywności ruchowej i diety warzywno-owocowej na profil lipidowy i lipoproteiny krwi u osób otyłych. Nowa Medycyna 2000;12.
Kategorie: Bez kategorii