Nowy rok, nowa ja?

  

Kto z nas ma postanowienia noworoczne dotyczących zdrowszej diety, albo większej aktywności fizycznej? Pewnie wiele z nas! Jak to zrobić, żeby w końcu się udało?

 

Jeśli nie chcesz, aby kolejny rok upłyną w oczekiwaniu na cud, no cóż… musisz wziąć się do pracy!💪👈Cuda owszem zdarzają się w Święta…, w medycynie…, ale o cudach w dietetyce jeszcze nie słyszałam!

Wiele jest blogów dietetycznych, na których specjaliści od zdrowego żywienia, a także dietetycy, przekonują Cię, że nie ma drogi na skróty. Ważna jest zdrowa dieta i indywidualnie dopasowana aktywność fizyczna.🏃‍♀️🏃‍♂️🥗 I w tym wypadku, ja również muszę się z tym zgodzić! Uwierz mi, nie ma złotego środka, który trwale pozwoliłby pozbyć się nadmiaru kilogramów, ujędrnił skórę i sprawił, że poczujesz się lepiej. A wszystko to bez kiwnięcia palcem!

 

Po drugiej stronie barykady są suplementy „na odchudzanie”, detoksy, głodówki i dziwne, krótkoterminowe diety „np. dwutygodniowe”, nie opierające się na zasadach zdrowej diety tylko na jakiś, nieznanych nauce zasadach.

Musisz wiedzieć, że producenci suplementów nie muszą wykazać jakiegokolwiek dowodu na skuteczność swojego preparatu. Prezentacja osoby przed i po, nie jest dowodem na skuteczność! Jest pokazaniem, jak działa technika i np. jak można manipulować wizerunkiem osób przed kamerą. Jeśli chcesz więcej poczytać na temat suplementów diety i bezpieczeństwa ich stosowania zapraszam Cię do wpisu dostępnego pod tym linkiem.

Czy potrzebujesz detoksu?

W tym szczególnym okresie jakim jest początek roku, a także zazwyczaj na wiosnę i później, przed Sylwestrem modne stają się głodówki i detoksy. Rozumiem, że po świątecznym obżarstwie możesz czuć się odrobinę ociężała. Ważne jednak, aby wyjaśnić sobie, że wynika to z przejedzenia i mniejszej aktywności fizycznej, spowodowanej długim siedzeniem przy stole. Nie ma czegoś takiego, jak bycie zanieczyszczonym przez np. świąteczne jedzenie. Nasz organizm każdego dnia ma do czynienia z wieloma toksynami powstającymi wewnątrz organizmu. Jest dobrze wytrenowany w tym, aby sobie z nimi radzić.  Robi to na kilka sposobów.

  • Po pierwsze przy pomocy wątroby, która bierze udział w m. in.: metabolizowaniu leków i alkoholu, a także przemianie toksycznego amoniaku w mocznik.
  • Do drugie nerki, które odfiltrowują to co cenne, a wydalają to co zbędne i w nadmiarze np. witaminy z grupy B, witamina C (dostarczane w nadmiernej ilości).
  • Trzecią linię obrony stanowią spożyte np. z warzywami i owocami, a także powstające wewnątrz organizmu – substancje o potencjale antyoksydacyjnym. Niszczą one wolne rodniki tlenowe, które powstają np.podczas trawienia żywności. Wspomniane wolne rodniki są niekorzystne dla naszego organizmu, ponieważ odpowiadają np. za przedwczesne starzenie się komórek*.

*Stąd też można znaleźć wyjaśnienie dla koncepcji wyłącznego picia soków – chęć dostarczenia sobie dużej ilości antyoksydantów, błonnika, witamin i składników mineralnych. Miej jednak na uwadze, że do prawidłowego funkcjonowania każdego dnia, jest nam potrzebne o wiele więcej składników odżywczych niż wspomniane powyżej, np. białko służące do odbudowy komórek czy sprawnego funkcjonowania układu odpornościowego.

 

Należy także pamiętać, że w pewnych sytuacjach głodówka czy wypijanie wyłącznie soków może być niebezpieczne. Większości z nas, czyli osobom młodym i zdrowym, po kilku dniach takiej „diety”,prawdopodobnie nic się nie stanie. Takich rozwiązań nie powinny próbować: dzieci, młodzież, osoby starsze, kobiety w czasie ciąży i laktacji, a także osoby chore np. onkologicznie lub cukrzycy. Pamiętaj także, że spadek masy ciała po detoksie/głodówce wynika głownie z utraty wody i glikogenu. Nie utrzymuje się on po powrocie do zwyczajowej diety. Taki styl żywienia nie uczy Cię także jak odżywiać się zdrowo, po skończeniu terapii.

Czy możesz wspomóc swój organizm?

Przygotowałam już kilka wpisów, na temat tego jak posługiwać się zasadami zdrowej diety. Są one aktualnie zawsze, nie ważne, czy szykujesz się na wakacje, czy może zostało xx dni do końca roku. 🙂

Jak utrzymać dietę na last – minute? 5 prostych porad!

CZTERY TYGODNIE DO KOŃCA ROKU!

Jak pić alkohol będąc #wiecznienadiecie?

To jest właśnie czyste piękno nauki! Jest prawdziwa zawsze, mimo, że z biegiem czasu może wymagać uaktualnienia. Jest też uniwersalna i do zastosowania zawsze. Należy jednak pamiętać, że czasami musi ona zostać poddana drobnym modyfikacjom przez doświadczonego specjalistę.

 

Zmiany są potrzebne w przypadku osób o szczególnej sytuacji zdrowotnej np. chorych, cierpiących na niedobory, nietolerancje, a także będących w szczególnym stanie fizjologicznym np. podczas karmienia piersią. Także osoby będące już wielokrotnie na diecie lub odchudzające się na własną rękę mają zazwyczaj trudny orzech do zgryzienia i rozmowa ze specjalistą może być pomocna w osiągnięciu celu 🙂 .

 

Natomiast unikaj diet dostępnych w czasopismach i na portalach online, które nadają się dla każdego. Na świecie nie ma dwóch identycznych osób, a więc nie ma sytuacji, w której dieta dla osoby A będzie idealnie pasować dla osoby B. Jak wynika z badań [1] diety dostępne np. w czasopismach dla kobiet nie spełniają wymogów zasad zdrowego żywienia. Poprzez nieodpowiednią podaż składników odżywczych mogą przyczynić się do wystąpienia niedoborów lub nadmiarów danych substancji. Diety odchudzające proponowane czytelniczkom są też często wysokobiałkowe, których stosowanie może doprowadzić do ketozy, a także nadmiernego obciążenia nerek i wątroby.

 

Pamiętaj też, że dobre zmiany należy wprowadzać stopniowo. Jeśli jakaś ze zdrowych zasad, brzmi dla Ciebie abstrakcyjnie np. jedzenie 5 razy dziennie, nie zmuszaj się. Może z czasem uda Ci się do niej przekonać i znajdziesz dla siebie rozwiązanie! W razie jakichkolwiek wątpliwości zapraszam Cię do kontaktu mailowo (kasia@wiecznienadiecie.pl), przez facebooka lub instagrama.

  1. Bienkiewicz, E. Bator, M. Bronkowska. Ocena podaży podstawowych składników odżywczych oraz wartość energetyczna diet redukcyjnych w wybranych czasopismach dla kobiet. Bromat. Chem. Toksykol. 2015, 48:1: 25 – 31.
  2. Mirosław Jarosz i wsp. Normy żywienia dla populacji Polski. Instytut Żywności i Żywienia 2017.
  3. Walicka i wsp. Zapobieganie rozwojowi cukrzycy typu 2. Stanowisko grupy ekspertów wsparte przez Sekcję Farmakoterapii Sercowo-Naczyniowej Polskiego Towarzystwa Kardiologicznego. Kardiologia Polska 2015; 73, 10: 949–957.
Kategorie: wiedza